20.4.13

як потішити малюків у довгій дорозі

Якщо малюк інколи нудьгує, обклавшись горами іграшок, то як пережити довгу мандрівку машиною, автобусом чи потягом, коли треба всидіти на місці довше години і до того ж - припнятись паском? Певно, усі досвідчені мами чи тати мають свої хитрі методи, як порадити в такій ситуації, адже питання «Коли вже нарешті приїдемо?» виникне щонайпізніше після 15 хвилин подорожі. У цій закладці з різних джерел накопичуватиметься матеріал, систематизований відповідно до виду транспорту в порядку зростання складності.

 

Корисні поради:
  • добре роззирніться, коли опиняєтесь у новому місці - щось цікаве можна знайти будь-де;
  •  якщо дитина не мала досвіду користування громадськими туалетами, з собою доречно мати горщик, що також дозволить уникнути черг;
  • плануючи мандрівку з дітьми, старайся зібратися трохи раніше, щоб напередодні був час на відпочинок без клопотів, адже сили знадобляться в дорозі;
  • під рукою завжди має бути змінний одяг на випадок, якщо малюк спітніє чи виллє щось на себе;
  •  з собою варто взяти їжу та пиття (і для дитини, і для дорослих), але їсти чи пити – лише під час зупинок;
  • не забудь про аптечку, укомплектовану згідно поради педіатра (обов’язково – термометр, жарознижувальний препарат, еквівалент активованого вугілля, перекись водню, зеленка, фізіологічний розчин, аспіратор, вата, бинт, пластир, засіб проти комарів);
  • обов’язково візьми рідину для дезінфекції рук, вологі серветки;
  • найпотрібніші речі спакуй в окрему торбинку, яка завжди має бути поруч.

АВТОМОБІЛЕМ / АВТОБУСОМ
1. Книжечки.
Нові та улюблені (до п'яти), з багатьма ілюстраціями і захопливими історіями.
2. Співочий фестиваль.
Згадайте разом усі веселі пісеньки з простими текстами. В автобусі краще співати, звертаючи увагу на реакцію сусідів.
3. Театр.
Пальцями, руками чи завбачливо взятими з собою спеціальними іграшками влаштуй малюку виставу.
4. Краєвид за вікном.
Оскільки все пролітає дуже швидко, можна зімпровізувати пізнавальну розповідь про небо, хмари чи ліс.
5. Частини тіла.
В дорозі є час вивчати частини тіла чи назви довколишніх предметів, а якщо малюк вже усе знає, то можна перепитувати його, зумисне плутаючи назви.
6. Забавлянки для ручок і ніжок.
Попрактикуй «Сороку-ворону», яка варила дітям кашку, є тут.
7. Кривляки.
Попроси малечу скопіювати скорчену пику чи висолоплений язик. То буде цікавим не лише безпосереднім учасникам, а й стороннім спостерігачам.
8. Нові цікаві забавки і канцелярські товари: машинки, калейдоскоп, магніт, скрепки, скотч. Малюк довго роздивлятиметься кожен із предметів, вивчаючи його властивості.
9. Спільне малювання.
З приладдя для малювання візьми магнітну дошку або альбом, розмальовки і олівці. Розпочни малювати знайомий предмет чи героя мультика. Після кількох штрихів попроси продовжити малюка. Чергуючись за справою, час мине для обох непомітно. Розмальовки теж згодяться.
10. Орігамі.
Прихопи із собою завбачливо роздруковані схеми складання цікавих фігурок у техніці орігамі та папір, з якого малюк їх майструватиме.
11. Пошук взаємозв’язків.
Візьми з собою книжечки з наклейками, наприклад, про екзотичних тварин із далеких куточків світу чи динозаврів. Пошуки відповідної форми і місця для наклейки, відклеювання та наклеювання займе багато часу малечі.
12. Ігри на магнітах.
В подорожі виправдовують себе ігри на магнітах. Важливо, щоб вони не були дуже складними та не мали багато дрібних елементів.
13. Аудіокнижки.
Запиши заздалегідь збережену цікаву аудіокнижку. Якщо вона сподобається малечі, є велика ймовірність забути про нудьгу в дорозі. Для мандрівки автобусом варто прихопити навушники.
14. Гра в кольори.
Роздивись довкола і вибери річ певного кольору. «Бачу щось зелене!». Цікаво, чи маленький пасажир одразу здогадається, про що йдеться. Потім гравці обов’язково мають помінятись ролями. Можна шукати речі різних кольорів, форм, властивостей і т.п.
15. «Бачу щось, що…»
Суть гри полягає в описі чогось, що бачимо в транспорті чи за вікном, без вживання назви речі. «Бачу щось мале рожеве, зовні – сухе, а всередині - повне води!». Знаєте про що йдеться? Еге ж, про пляшку! Трохи старшим діткам, які вже знають абетку, можна запропонувати інший варіант цієї гри. «Бачу щось, що починається на букву… М!». Ні, мова була не про маму. Цього разу на думці був «міст». Посмішки та розумові вправи гарантовані, тим паче, що діти дуже люблять загадки.
16. «Шукай, аж поки не знайдеш...»
Візьми газету із багатьма кольоровими ілюстраціями, відкрий на сторінці з великою фотографією і попроси малюка знайти, наприклад, торбинку. Вдалося? Продовжуй у тому ж дусі.
17. «Шукай звірят!»
Хорошою ідеєю для ігор з малюками є визирання чогось за вікном. То можуть бути трактори чи будинки, наприклад, лише жовті / низькі і т.п. Добрим варіантом є пошук звірят і нараховування балів: більше – за рідкісних звірят, менше – за вже бачених і поширених. Таке заняття займає діток на довгий час, піднімає змагальний дух, а при нагоді – збагачує знаннями. Інколи дошкільнята полюють навіть на мух, що пролітають за шибкою.
18. Хто перший?
Побачить корову або вантажівку? Розвага часто стає в пригоді, особливо, якщо поруч є братик чи сестричка.
19. Вигадані історії.
Вигадайте разом план дій на випадок, якщо раптово закінчиться бензин, а поблизу не буде жодної заправки. Або якщо на дорозі зустрінете стадо корів. Ідей для продовження тут може бути безліч. Стоячи в корках, можна вигадувати історії про людей із сусідніх авто. «Ця пані так жене, бо її, напевно, чекає дитина в садочку, а вона спізнюється, бо затрималась на мийці – така чиста машина!» чи «А це подружжя разом їде на закупи. Здається, вони не виспались, бо між собою майже не розмовляють».
20. «Чи добре запам’ятав?»
Попроси малюка уважно роздивитись тебе, а потім закрити очі і відповісти на кілька запитань. Якого кольору твоя футболка? Чи при собі маєш сумку чи наплічник? Яке на тобі взуття?
21. «Вгадай, що це?»
Попроси малечу, щоб закрила оченята, а тоді вийми якийсь предмет із сумки (візитку, щітку, помаду, ручку тощо), вклади його у долоньку і попроси, щоб спробувала вгадати, що це. Вдалося? Тоді беріться до наступного предмету.
22. Менший елемент.
Вигадай об’єкт, який складається з багатьох менших частин, наприклад, будинок. Попроси малечу, щоб назвала те, що є у будинку, - кімнату чи шафу. Тепер твоя черга. І так аж до найдрібнішого елементу. Хто не зможе нічого назвати наступним – програв.
23. Авто на дорозі.
Побавтеся у розпізнавання марок автомобілів. Якщо дітвак знає їх уже багато, можна загострити його увагу, запропонувавши змагання, хто першим помітить «Рено», «Фіат» тощо. Або ж можете рахувати машини певного кольору до певного числа. Хто перший назбирає потрібну кількість – переможець.
24. Дорожні знаки.
Навчай дитину дорожнього маркування. Показуй та пояснюй, що вони означають. Потім можеш попросити, щоб малюк оголошував побачені знаки.
25. Друшляки, баняки тощо.
Смішна гра, особливо для дошкільнят. Попроси дитину вибрати собі ім’я серед кухонного причандалля: друшляк, баняк, ложка, виделка. Тепер попередь, що ставитимеш питання, на які потрібно завжди відповідати своїм іменем і не сміятись. Засміявся - програв. Наприклад:
-         Як тебе звати?
-         Друшляк.
-         А тата?
-         Друшляк.
-         А що на чолі?
-         Друшляк.
-         А що було на сніданок?
-         Друшляк.
-         А бабця і дідо в тебе ким працюють?
-         Друшляками. 
26. Добре і зле.
Разом з дитиною подумайте, що будете обговорювати – якусь подію чи явище. Наприклад, іде дощ. Що в цьому є хорошого? Рослини отримують вологу, не треба поливати город, можна походити в гумаках по калюжах, не потрібно мити машину, можна побачити веселку, побігати під літньою зливою, ростуть гриби. Коли всі хороші наслідки вичерпані, переходьте до поганих. Занадто мокро і холодно, повені, врожай гине, можна застудитись, не побачиш звірів, бо вони ховаються.
27. Читання по губах.
Попроси малюка, щоб уважно дивився на тебе, і скажи щось, беззвучно ворушачи губами. Чи вдасться йому зрозуміти промовлене слово? І так по черзі. Можна принагідно розповісти, що це – спосіб комунікації, який часто використовують глухі люди. Тому потрібно старатись вимовляти дуже виразно. Якщо малечі не вдається відчитати слово з руху губ, можна додати жести.
28. Рахуємо.
Довга дорога – нагода потренуватись у лічбі. Можна показувати малюку пальці і просити назвати їх кількість, чи тих, що сховались у кулаку. А можна рахувати стовпи, поїзди, бородатих дядьків, вантажівки, котів чи собак.
29. Номерні знаки.
Кожен із гравців вибирає число від 0 до 9. Завдання – якнайшвидше знайти 5 машин із номерними знаками, що містять вибране число.
30. «Я візьму з собою…»
Уяви, що ти вирушаєш у подорож і береш із собою у валізу якісь речі. Вигадай правило, згідно якого будеш їх збирати. Наприклад, у валізу пакуються тільки зелені об’єкти (чи круглі, маленькі, м’які тощо). Тоді кажеш: «Я беру з собою жабу!». Названий предмет має відповідати вигаданому правилу. Тоді малеча питає, чи можна з собою брати, наприклад, апельсин. Не можна, оскільки він помаранчевий. Але причину озвучувати не можна. «А огірок?». Можна, оскільки він відповідає правилу. Виграє той, хто вгадає правило.
31. «Снігова куля».
Назви будь-яке слово. Малюк повторює його і додає своє. Ти називаєш перші два слова, додаючи нове. Так кількість слів росте як снігова куля. Якщо часто тренувати пам’ять, можна за раз повторити більше 20 слів. Цікавим варіантом є присутність сюжету, наприклад, збираємо в подорож валізу.
32. Літери та слова.
Постарайтеся вигадати разом якнайбільше слів, що починаються на букву «А». Ідеї закінчились? Тоді переходьте до «Б».
33. Ланцюжок зі слів.
Кожен по черзі каже слово на ту букву, якою закінчилось попереднє: будинок – кіно – олень – ножиці - іграшка… Або називає слово, яке має стосунок до попереднього за змістом: дзиґа – конструктор – м’яч – самокат… Хто не вигадає слово – пропускає хід.
34. Ігри на папері: «хрестики-нулики», морський бій.
Також непоганий спосіб весело провести час в дорозі.
35. Країни та міста.
Ідея для діток шкільного віку, які знають вже трохи більше про світ та географію. Подорожня версія популярної гри з дитинства їх батьків «Країни-міста». Хтось промовляє подумки абетку, інший у відповідний момент каже «Стоп!» і починаємо обмінюватись назвами держав або міст на цю літеру. Можна перейти через усі категорії або зосередитись лише на одній, наприклад, на містах чи речах. Очевидно, що ця версія не вимагає паперу та ручки.
36. Рослина? Тварина?
Ведучий загадує якусь рослину чи тварину. Завдання решти – ставити по черзі питання і вгадати, що ж це таке. Такі питання потребують спершу активної участі дорослих і є хорошим способом розвитку дитини. Наприклад:
-         Це рослина чи тварина?
-         Це тварина.
-         Це ссавець?
-         Так.
-         В нього чотири лапи?
-         Ні, але у нього є кінцівки.
-         У нього є шерсть?
-         І так, і ні.
-         Він живе в норах?
-         Ні.
-         Це домашня тварина?
-         І так, і ні.
-         Це дика тварина?
-         І так, і ні.
-         Вона вміє літати?
-         Ні.
-         Вона повзає?
-         Інколи.
-         У неї розвинутий мозок?
-         Так.
-         Людина?
-      Так!
37. Дорожні варіанти відомих ігор – шашок, доміно, ерудиту.
38. Планшет чи ноутбук, розташований у зручному місці.
Аварійне вирішення питання для справді довгої подорожі. Варто мати на увазі, що, одного разу дозволивши таким чином скоротити дорогу, усі наступні подорожі, ймовірно, будуть виглядати так само. Як батькам, так і малюку буде важко змусити себе розважатись, залучаючи більше зусиль та фантазії.

Подорож автомобілем без штурмана
     Набагато складніше розважити малюка, якщо з дитиною в машині лише водій. У такій ситуації на допомогу прийдуть роками перевірені методи та сучасні технології:
  • дозволь малому водію буцімто покерувати авто. Візьми у подорож пластикове кермо, завбачливо вийнявши батарейки, щоб гучні звуки не відволікали від дороги;
  • улюблена забавка допоможе перебути найважчі моменти. Маленькі м’які чи пластикові звірята згодяться для самостійних розваг;
  •  заохоть малюка до переодягання ведмедика чи ляльки. Відсутність відповідних навичок зумовлює значні затрати часу;
  • аудіокнижки та дитячі пісеньки є добрими помічниками у цій ситуації;
  • книжки з наклейками;
  • магнітна дошка дозволяє малювати і стирати намальоване безкінечну кількість разів;
  •  запропонуй дитині розповідати віршики. Починайте з найпростіших;
  • спільні співи та розмови, того ж завжди замало;
  • ноутбук чи планшет.
Корисні поради:
-         мандрівку хоча б частково варто підлаштовувати на час сну малюка;
-         водій має бути в доброму фізичному та моральному стані;
-         заплануйте перерви, щоб розім’яти ноги і подихати свіжим повітрям;
-      прихопіть пристосування, які зроблять мандрівку малечі в автокріслі зручнішою, у тому числі: м’який захист на паски безпеки, сітки проти сонця, подушку-рогалик і кольоровий органайзер, причеплений на сидіння водія;


ПОЇЗДОМ
     У мандрівці потягом цілком підійдуть усі перелічені вище розваги, окрім №23 «Авто на дорозі», №24 «Дорожні знаки» і №29 «Номерні знаки». Для слухання аудіокниг доречним буде прихопити навушники.
     Оскільки місця для маневрів тут значно більше, а рух рівномірніший, це дозволяє кілька пунктів додати, у т.ч.:
  • прогулянки вагоном і пошук нових друзів;
  • складання пазлів, найкраще – дерев’яних великих;
  • експерименти з пластиліном, що не липне до рук. Для роботи буде потрібною дощечка.

ЛІТАКОМ
     При перельоті способи розваг обмежуються вагою ручної поклажі. Але найімовірніше, що вписатися в ліміти, встановлені авіакомпанією, буде не так уже й важко, якщо взяти трохи менше книжок і нових забавок. Добре брати з собою іграшки міцні, тихі та прості, без маленьких деталей та батарейок. Для слухання аудіокнижок обов'язкові навушники.
     Окрім згаданого вище, можна:
  • вивчати інструкцію безпеки у літаку;
  • порахувати кількість ілюмінаторів;
  • з’ясувати, як надуваються рятувальні жилети.
Корисні поради
-        перед мандрівкою почитайте разом із малечею книжечку чи погортайте у мережі кілька сторінок про особливості подорожі літаком, аби маленький пасажир знав, чого очікувати на усіх етапах.


Джерела:
- Beata Ciepłowska-Kowalczyk. Podróż na wesoło.
- Joanna Szulc. Podróż z dzieckiem.
- Joanna Szulc. W drogę, czyli dziecko w samochodzie.
- Katarzyna Gliwińska. Zabawy podczas podróży... żeby się nie dłużyła.
- Karolina Stępniewska. W co się bawić podczas podróży samochodem?
- Екатерина Чинарова. На дорожку: игры в машине, самолете и поезде.
- Лена Чарлин. Путешествуем с детьми: полезные советы.

0 коментарі:

Дописати коментар